"Hur skulle du beskriva dig själv?"-hjälp

61 dagar kvar.

Några frågor som är mer eller mindre obligatoriska i en rekryteringsprocess är hur den sökande ser sig själv, vilka positiva egenskaper som innehas och så vidare. Frågor vilka jag uppfattar som svåra att svara på, för många, i och med att de flesta har har svårt att tala om sig i positiva tongångar. Förmodligen en effekt av den helt onödiga jantelagen.

För att inte hamna i en situation där du som sökande blir sittande, utan svar i en intervjusituation (vilket givetvis inte ser bra ut), tycker jag detta är en fråga, precis som många andra, som bör vara ordentligt genomtänkta innan du går till intervjun.

Om det nu är så att man har jantelagen som första ledstjärna, kan det vara en god idé att ta hjälp av en nära vän för att komma fram till vilka egenskaper man besitter.

För några veckor sedan gick jag på en av Drivhusets föreläsningar, vilket jag nämnt här tidigare. Även om ämnet var presentationsteknik så gjorde vi en mycket bra övning på ovanstående. Det hela gick ut på att vi i par berättade för varandra om en händelse/situation eller liknande där den berättande gjort något som den tyckte var bra och var stolt över. Intervjuaren skulle hela tiden ställa följdfrågor och skriva ner personliga egenskaper som kunde utläsas ur historien och svaren på frågorna.

Det är ett ganska enkelt sätt att hitta de egenskaper man besitter, då den intervjuade berättar om ett specifikt minne och inte pressar fram konkreta egenskaper. Det blir givetvis en tolkningssituation intervjuaren hamnar i, men genom diskussion efteråt om egenskaperna tror jag den intervjuade kan hitta många positiva egenskaper, som man tidigare inte ens tänkt på att man har.

Ett litet tips bara!

Kommentarer
Postat av: Karin

En annan nästan given fråga på internvjuer som inte är så lätt att svara på är ju, Varför ska vi anställa just dig?? Att svara på den frågan utan att bli för "svensson" och säga att jag kommer göra ett jätte bra jobb hos er, är glad och gillar att jobba med människor... osv, det är inte helt enkelt.. Har du några bra tipps och ideer???

2009-11-23 @ 21:37:57
Postat av: Joacim

Generellt sett så kommer en uppsättning med standardfrågor vid arbetsintervjuer. Dit hör både de frågor jag skrev om och den du tar upp i kommentaren Karin. Jag tycker att det är viktigt att tänka igenom dessa frågor så att man är förberedd och har svar som passar vad man själv vill förmedla. Det jag inte tycker att man ska göra är däremot att "plugga in" färdiga svar som man bara rabblar upp.

Jag själv brukar ha som utgångspunkt att försöka vara avslappnad, mig själv och ärlig. Har jag ytterligare på förhand funderat på frågorna så brukar allt gå bra.

När det gäller frågan "Varför ska vi anställa dig?" så tycker jag att man ska lyfta fram egenskaper och erfarenheter som matchar vad som söks i tjänsten. Exempelvis, om det ingår mycket kontakt med människor i aktuell tjänst, så är det en god idé att lyfta fram en eventuell god social kompetens, att man trivs i umgänge och om man tidigare har erfarenhet av jobb med mycket social kontakt berätta om det. Detta givetvis under förutsättningen att man innehar dessa egenskaper och erfarenheter.

Lycka till!

2009-11-24 @ 11:37:45
URL: http://jobbjatack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0