Jobbcoach

68 dagar kvar.

I och med den senaste tidens turbulens runt arbetsförmedlingens jobbcoacher tänkte jag att det var dags att kommentera det hela.

Den första konkreta kontakten jag hade med någon coach av detta slag var när jag besökte Monsters arbetsmarknadsmässa i Stockholm tidigare i höst. Det bokstavligen kryllade av dessa där. Och deras mål var tydligt. Sälj, sälj, sälj. Fastän mässans syfte var att arbetssökande skulle hitta jobb, så var inte dessa coacher med på tåget för att ge tips, innan någon stoppat mynten i jukeboxen.

I hopp om lite tips så inledde jag ändå ett samtal med en av dessa. Men det var ju omöjligt att få något konkret ur människan. Pengar först! Och då var det ju alltså via arbetsförmedlingen detta skulle ske. MEN eftersom jag studerar, alltså har en sysselsättning, så kan jag inte registrera mig hos dem och har därför inte rätt till jobbcoach, så som jag förstod det hela då. Jag skulle alltså behöva vänta in arbetslösheten för att få tillgång till en jobbcoach. Inte mycket till förebyggande arbete.

"Men annars kan du ju köpa tjänsten privat"

Jo, tejna! Som arbetssökande studerande har jag ju givetvis en kassa som tillåter att jag själv köper in en jobbcoach för ~20.000 kr. En meriterande verklighetsuppfattning för en person jag ska anlita att hjälpa mig hitta jobb.

Nåväl, med facit i hand är det nog lika bra att jag inte fick någon jobbcoach.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0