Om hur media ljuger slut på förtroendet för sig själv

53 dagar kvar.

Så ni vet så handlar detta inlägg inte överhuvudtaget något om jobbsökande, vilket denna blogg i vanliga fall behandlar. Men det är ett så pass intressant ämne att jag ändå vill skriva om det.

Jag gick i går kväll på en föreläsning med Lars Lagerbäck, på Elite stora hotellet, här i stan. Det var idrottsförbundet och Sisu som anordnade föreläsningen som skulle behandla den före detta förbundskaptenens ledarskap. I och med att jag nyligen läst just ledarskap på universitetet tyckte jag det skulle bli intressant. Vilket det också var. Lagerbäck visade en mer avslappnad så väl som humoristisk sida än vad jag varit van med från TV och liknande.

Just hans "tråkighet" var något han själv tog upp och förklarade med att det var för att skydda sin omgivning, så som jag förstod det. Han sa att ungefär hälften av det som skrivits om landslaget under hans tid inte varit riktigt. Att det bland annat förekommit mediaförvrängningar som han även gav konkreta exempel på. Att han valt den tråkiga stilen har berott på att han själv inte velat uttala sig på sådana sätt som i ett senare led skulle kunna förvrängas, och därigenom påverka spelare, övriga ledare, med flera på ett negativt sätt.

Med dessa kommentarer som grund tycker jag det är ganska intressant att läsa medias rapportering från nämnda föreläsning. Speciellt kommentarerna kring en anekdot om hans eget hanterande av medias kritik till Håkan Mild.

Lagerbäck berättade att det under hans första tid som förbundskapten fanns en medial kritik mot Håkan Mild. Något han givetvis inte höll med om, då han själv tyckte att Mild gjorde ett mycket bra jobb, alltid låg rätt i positionsspelet och hjälpte laget. För att lätta på kritiken uttalade han sig om Mild och sade att landslaget inte förlorat en enda match som Mild startat. Något som det fanns en intressant skruv på. Vilket jag ska återkomma till.

Nerikes Allehanda skriver om detta så här: "Det fanns alltid en kritik mot Håkan Mild och till slut sa jag till en tidning att vi aldrig förlorat en match när Håkan startat. Det blev en text och Håkan fick beröm, men uppgifterna stämde inte, erkände Lagerbäck."

Länk till artikeln:
http://na.se/sporten/fotboll/1.653382--klart-att-det-varit-en-stor-omstallning-

Aftonbladet spinner vidare på artikeln från NA med en egen text som fått rubriken "Lagerbäck ljög - för att rädda Håkan Mild". I sin egen artikel skriver Aftonbladet också att "Lars Lagerbäck erkänner nu att han medvetet ljög för att lätta på trycket mot den hårdföre mittfältaren".

Länk till artikeln:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotbollsbladet/landslagsfotboll/landslaget/article6188755.ab

Okej, Lagerbäck har alltså ljugit, om vi ska tro nyhetsrapporteringen från föreläsningen. Men nu är det ju faktiskt så att Lagerbäck inte ljugit! Jag vet, för jag var ju där. Den skruv jag talade om ovan som tidningarna vridit till att han ljög handlade om att Sverige inte förlorat någon match alls, under aktuell tidsperiod. Vare sig med eller utan Mild. Något media då inte fattat och därför blivit mer positiva till honom.

Kontentan av det hela är att Lagerbäck berättade en historia, i vilken han påpekat en sak till en tidning, vilken i sig var helt sann, men med en twist och då har han ljugit tycker media.

Ytterligare en sak Lagerbäck sade i går var att han tycker journalisterna gör ett väldigt viktigt jobb, men att det krävs en väldigt hög nivå av moral och etik av dessa personer. Förmodligen skulle de två stjärnjournalister som skrivit artiklarna, vilka jag länkat till, behöva ta sig en funderare på moral och etik.

Utifrån ovanstående förstår jag verkligen att han valt en "tråkig" stil. Frågan är om det överhuvudtaget funnits något alternativ. Det ska bli intressant att se om Hamrén kommer vara lika frispråkig om något år som han varit nu i början av sin förbundskaptenskarriär.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0