"Professor Eriksson" hur klingar det?

56 dagar kvar.

I finansiering, vilket är ett av mina huvudämnen, talar teorin om diversifiering. Alltså att sprida riskerna. Genom att placera sitt kapital i flera olika placeringar (aktier, fonder, indexplaceringar osv.) så sjunker risken. Enkelt uttryckt så har man då inte alla ägg i samma korg. Vilket givetvis är bra om man råkar tappa korgen...

Jag tror det är bra och helt nödvändigt att på samma sätt sprida riskerna (om det nu går att uttrycka sig så) när man söker jobb. Med det menar jag att man som sökande bör söka flera jobb. Risken att inte få någon anställning ökar förstås ju färre jobb som söks, rent statistiskt. Sen betyder ju inte detta att en arbetssökande ska gå loss helt och hållet och söka alla jobb från fotmodell till astronaut. Men jag tycker det är viktigt att vara medveten om risken för att inte få ett specifikt jobb och därför söka fler på samma gång.

Nog om det. Ni förstår vad jag menar. I dag har jag gått ytterligare ett steg i min diversifiering av arbetssökande. Jag har nämligen haft ett möte med en professor här på universitetet och diskuterat möjligheterna att bli forskarstudent, det vill säga doktorand, i framtiden.

Nu betyder ju inte detta att jag hoppas på att börja forska i vår. Verkligen inte. Men jag tycker det är bra att hålla alla dörrar öppna och om 10-15 år kanske jag känner för att göra detta och då är det bra att ha denna kontakt.

För övrigt kan jag berätta att jag tror det här kommer bli en riktigt spännande vecka. Har mycket på gång just nu och ett flertal möten är inbokade med olika personer. Sen så verkar det som att rekryteringen till jobbet med stort J börjar närma sig slutet. Vilket är otroligt spännande! Jag håller alla tummar. Vilket jag hört att flera gör också. Tack Anna som håller sex tummar! Något för er andra att fundera på.

Ha en riktigt bra dag!
Joacim


Kommentarer
Postat av: Blomster

Det klingar för jävla fint Jocke! Jag håller alla tummar jag har!

2009-11-23 @ 21:12:24
Postat av: Joacim

Tack Linus! Kul att höra!

2009-11-24 @ 11:27:09
URL: http://jobbjatack.blogg.se/
Postat av: Anna

Klart vi gör=)

Ha en bäst dag Jocke!

2009-11-25 @ 10:31:05
Postat av: Ida

"Professor Eriksson", inte mig emot! :)

2009-11-25 @ 10:46:10
Postat av: Joacim

Tack Anna!

Ida: Du säger det! :) Vi får väl se i framtiden. Alla möjligheter finns! Kanske det är du som blir professorn i familjen. :D

2009-11-25 @ 11:23:37
URL: http://jobbjatack.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0