Referenser

63 dagar kvar.

En viktig del i ansökningsprocessen är den sökandes referenser. Det vill säga personer som kan berätta för rekryteraren eller den framtida arbetsgivaren hur aktuell arbetssökande är som person, hur den arbetar, jobbar i grupp, klarar press och så vidare. Allt för att få en bättre överblick om personen från någon som har den kunskapen. Det som är viktigt när det gäller referenserna är att de är relevanta, det vill säga att de har rätt kunskap om den arbetssökande. Därtill måste de kunna anses objektiva. Med andra ord kanske inte mor och far är att föredra, även om de lär ha en väldigt bra personkunskap. Med det menar jag inte att en arbetssökandes föräldrar är subjektiva. Men för rekryteraren känns förmodligen åsikten från en person, som inte har samma nära koppling, till den sökande, i högre grad objektiv.

Ovanstående ställer till med lite problem för mig då mina absolut viktigaste arbetslivsmeriter kommer från min fars företag. Med andra ord så blir dessa mer eller mindre värdelösa ur en referenssynpunkt.

Jag håller som bäst på att kollar igenom mina referenser för en förfrågan om dessa, gällande en tjänst jag sökt. Jag har bestämt mig för vilka jag vill ha och jag vet att samtliga personer är villiga att vara referens för mig. Men, enligt god sed ska jag givetvis på förhand meddela dessa personer om att jag kommer ge dem som referens. Problemet för mig är att jag inte kan få tag i alla. Vilket är surt.

Morgonen har hittills ägnats åt detektivarbete på detta område och det lär fortgå under dagen. Bara att jobba på!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0