KPMG International Case Competition närmar sig

...sen när väl ni vet vad problemet är lägger ni upp exempelvis en SWAT-analys och jobbar utifrån den...

Förra året deltog jag i KPMG International Case Competition som är en företagsekonomisk caselösartävling. Rätt så välrenommerad sådan. Den brukar till exempel nämnas i pressen, exempelvis Dagens Industri och likande, då den hålles. Att jag deltog tycker jag i efterhand är ett av mina bästa beslut under studietiden. Jag lärde mig otroligt mycket och började tänka i helt andra banor en de vanliga pluggteoretiska.  
Mitt lag vann deltävlingen i Örebro och representerade därför Örebro universitet i Sverigefinalen i Lund. Under de dagar som jag spenderade där lärde jag mig som sagt massor och hade framförallt otroligt roligt samtidigt som jag knöt otaliga kontakter med medtävlande, domare, KPMG-medarbetare. Allt som allt var det en erfarenhet och upplevelse jag alltid kommer att ha nytta av och aldrig kommer att glömma!

Varför skriver jag nu då detta... Jo, tiden är snart inne för årets tävling, vilket jag snappade upp häromdagen. Igår tog jag därför reda på vilka som ansvarar för tävlingen i år och mailade dem för att erbjuda mina kunskaper. Närmare bestämt, casecoaching till årets tävlande. Det är nämligen som så att case är något man måste vänja sig vid och jobba ihop en erfarenhet om, för att kunna lösa snabbt och på ett effektivt sätt. Därför tror jag att årets tävlande kan vinna mycket på att veta vissa saker från början, istället för att behöva lära sig genom sina misstag. Sådana här förberedelser är heller inget ovanligt. Jag vet att flertalet av de universitet och högskolor som deltar i KPMG International Case Competition annordnar caseskolor. Och för alla oss Örebrostudenter är det givetvis värdefullt att "vårt" lag gör bra ifrån sig när det tävlar. Därför drar jag mitt strå till stacken!

Det tog inte länge innan jag fick svar:

"Hej hej Joacim!
Vi kan inte beskriva hur glada vi blev över ditt mail!!
Ingen skulle uppskatta din hjälp med casecoaching mer än vi..."

... Vilket gör det än mer inspirerande för mig.

KPMG, som är huvudsponsorer för tävlingen, har på sin hemsida några filmer om tävlingen som jag tycker är sevärda och ger en ganska bra bild av vad det hela handlar om och hur det går till. Klicka på länken nedan för att komma rätt:
http://www.kpmg.se/pages/103045.html

fredagshälsningar
CaseCoach Eriksson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0