Lägesrapport, tre månader kvar.

Med ca tre månader kvar på tiden att hitta ett jobb och ca tre veckor av existens i bloggvärlden och aktivt arbetssökande kan det vara en god idé att se hur jag ligger till med "projekt anställning".

Men först måste ni ju veta hur jag lagt upp mitt arbetssökande. Det är så här jag tänkt:


1. Registrering i diverse bemannings- och rekryteringsföretags databaser.
2. Registrering i jobbförmedlares databaser.
3. Registrering i databaser för traineetjänster.
4. Spridande av budskapet att jag söker jobb.
5. Spontanansökningar och spontana kontakter.
6. Deltagande på diverse jobbevenemang.
7. Lusläsande av NA:s jobbannonser.
8. Kontinuerlig ansökning av jobb.


Ja, ni får givetvis tipsa om jag missat något forum eller vinkling för och på mitt sökande. Alla förslag välkomnas å det varmaste!

Så, då ska vi se. Punkt ett och två har fått en hel del fokus. Har bland annat registrerat mig hos monster.se, Workey, StudentConsulting och Poolia. Det återstår dock ett antal andra att registrera sig hos. Problemet med detta är att det tar en väldig tid, som jag tidigare skrivit om. Det som är bra är att frukten kan skördas direkt, genom flertalet mail med jobbförslag direkt in i inboxen varje dag. Ska fortsätta med dessa registreringar och det gäller även punkt tre som hittills inte fått mer uppmärksamhet av mig annat än att jag kollat upp de traineeprogram som söks i höst.

När det gäller spridandet av budskapet så tycker jag att det är den punkt jag fokuserat mest på, inte minst genom denna blogg. Tycker att det funkat bra och de flesta i mitt nätverk vet om att jag är på jakt efter anställning. Känns värdefullt, då det faktiskt är en så hög andel som hälften av alla öppna tjänster som tillsätts genom kontakter.

Det spontana sökandet och kontaktskapandet fortgår även det, genom att jag hör mig för hos företag per mail och telefon. Dessutom besöker jag även företags hemsidor för att se vad de söker för tjänster just nu. Vissa företag tillhandahåller den superba tjänsten att skicka ut annonser för lediganslagna jobb, om man väljer att prenumerera på denna. Även denna punkt kommer jag fortsätta pyssla med då jag i dagsläget har en intresselista med över 130 (!) olika företag. Kul är, att jag hittat några fina möjligheter på detta sätt. Vi får se vart de leder.

Jobbevenemang har jag gått igenom ordentligt, vilket ni sett även här på bloggen. Så det har jag mycket bra koll på. Närmast på tur står Örebros ekonomstudenters egen mässa Nätverksdagen, inkommande tisdag. Har ett antal kontaktsamtal med olika företag inbokade, nämligen Ernst & Young, KPMG, LRF Konsult samt Grant Thornton. Tycker att jag gjort det bra där i och med maximalt antal kontaktsamtal är två. Bara att dra på smilbanden och ge tummen upp! Hade dock inte varit möjligt utan, just det, nätverket!

Punkt sju sker varje morgon i anslutning till macka, vitaminjuice och rapports morgonsändningar. Resultatet är skiftande från dag till dag. Men på veckobasis finns det alltid några intressanta annonser.

Den avslutande punkten ser jag lite som ett steg två efter alla föregående punkter. När jag hittar eller får förslag om något intressant så söker jag. Vilket jag gjort ett antal gånger.

Avslutningsvis kan jag säga att det är spännande tider. Möjligheterna är oändliga. Det återstår att se vad det blir av det hela. Jag är hur som helst väldigt positiv och ser fram emot vad som komma ska!

Ha en bra kväll,
Joacim


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0