Masterprofetian slår in

96 dagar kvar.

Satt igår, som alla mornar, och kollade på SVT:s morgonsändningar, medan jag tuggade i mig frukosten. Personligen tyckte jag att ett visst nyhetsinslag var speciellt intressant. Har försökt hitta det på SVT Play, men det är tydligen inte upplagt. I alla fall, det handlade bland annat om att vissa amerikanska banker har börjat kompensera hög risk hos kreditkunder med en högre ränta!


Intressant i sig, givetvis. Jag är ju ekonom. Men det slutar inte där. Nej. Det är nämligen som så att det var precis det här området som jag och min käre kompanjon Ola Liljenroth skrev om i vår VG-belönade Masteruppsats. (Ursäkta skrytet)


Jag ska försöka förklara kort. Vi skrev om det nya globala bankregelverket Basel II (Basel 2) som tagits fram för att stärka den finansiella stabiliteten. I EU har det implementerats genom EU-direktiv i samtliga medlemsländer. I vår studie så tittade vi närmare på hur Basel II påverkar bankerna och bankkunderna, ur en praktisk så väl som teoretisk synvinkel. En av våra slutsatser var att bankerna i och med de nya reglerna kommer att frångå det traditionella förfarandet med marknadsräntor, till förmån för differentierad räntesättning, baserat på kundens risk, i kreditgivningssituationer. Ni ser överensstämmelsen! Kul!


Det är ett väldigt intressant och engagerande ämne. För att ta ett exempel på ovanstående, om detta sker fullt ut kommer det betyda att personer med hög risk, det vill säga individer med betalningsanmärkningar, dåliga anställningsförhållanden och en överlag sur ekonomisk situation, får betala högre ränta i och med att deras krediter, statistiskt sett, löper en högre risk att inte kunna betalas. Samtidigt får personer som har det bra ställt betala en lägre ränta. Egentligen är det konstigt att detta inte belysts mer i media då det är ett viktigt och intressant ämne som har potential till att bli stor klassfråga. Varför ska rika få det bättre och fattiga få det sämre? Ni ser. Samtidigt som vissa kommer att tycka det hela är orättvist med differentierad räntesättning, så kommer vissa tycka det är rättvist. ”Varför ska jag betala för någon annans risk”. Differentierad räntesättning är heller inte något nytt. Vi behöver inte gå längre än till försäkringsbranschen. Där betalar en ung kille högre försäkringspremie på sin bil jämfört med en äldre kvinna, eftersom han löper en större risk att hamna i en olycka, statistiskt sett.


Nu skenade jag iväg. Intressant är det i alla fal. Jag kan rekommendera ämnet till dig som ska skriva uppsats i finansiering eller nationalekonomi framöver. Det finns mycket kvar att skriva om här.

Är du intresserad av att läsa nämnda studie...
      

...hittar du den här:
http://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?searchId=2&pid=diva2:240567

Klicka bara på fulltext så kommer den upp i PDF-format. Jag har även lagt in länken i menyn här till höger.

// Joacim


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0